Veelgestelde vragen

Algemene vragen

 Financiële vragen

 Procedurele vragen

 Wetgeving

 Persoonsgebonden Budget

Algemene vragen 

Krijg ik gegarandeerd een zorgverlener toegewezen?

Ikzoekondersteunendebegeleiding.nl beschikt over een groot bestand met hulpverleners die bereid zijn bij u aan de slag te gaan. Op het moment dat u een aanvraag indient, gaan wij onmiddellijk voor u op zoek naar een geschikte hulp. Hebben wij een geschikte kandidaat gevonden? Dan brengen we u op de hoogte. Indien wij geen geschikte hulp vinden, laten wij u dit binnen elf werkdagen weten. U hoeft dan uiteraard ook niets te betalen.

Wat geven jullie voor garantie?

U ontvangt bij ons een jaar lang garantie. Indien u niet tevreden bent over de begeleider, kunt u binnen een jaar gratis een nieuwe aanvraag indienen. Onze medewerkers gaan dan op zoek naar een nieuwe begeleider. Bevalt deze hulp ook niet? Dan gaan wij wederom gratis voor u op zoek naar een nieuwe hulp. (Max. één jaar.)

Wat als er geen 'klik' is met de zorgverlener?

Als er geen klik met de zorgverlener is of als deze toch niet aan de verwachtingen voldoet, kan er binnen een jaar een nieuwe kandidaat worden aangevraagd. Dit valt binnen ons eenmalige bemiddelingsbedrag. Mocht u daarna wederom ontevreden zijn, dan kunt weer een nieuwe vraag indienen, mits dit nog in de garantie van een jaar valt. U hoeft binnen dat jaar het bemiddelingsbedrag niet nog een keer te betalen. 

Hoe oud is de begeleid(st)er?

De hulpen die bij ons staan ingeschreven, zijn allemaal minimaal zestien jaar oud. 

Ik ontvang geen mail van jullie, hoe kan dat?

Om uw aanvraag te bevestigen, sturen wij u altijd een e-mail. U ontvangt ook e-mails van ons als wij een hulp voor u hebben gevonden. In deze mail vindt u de gegevens van de hulp, zodat u contact op kan nemen. Het kan voorkomen dat meerdere e-mails van ons in uw 'spambox' of map met ongewenste mail terecht komen. Kijk dus ook af en toe in deze mappen. Mocht u dan alsnog geen e-mail van ons ontvangen dan kunt u natuurlijk altijd contact met ons opnemen.

Kunnen jullie garanderen dat ik word gekoppeld aan een hulp met ervaring?

Wij zullen altijd voor u zoeken naar een hulp die voldoet aan uw wensen en eisen. Bent u toch ontevreden over de toegewezen hulp? Dan zoeken wij kosteloos voor u naar een volgende kandidaat (max. één jaar lang).

Wilt u een hulp aanvragen waarvan u zeker weet dat deze betrouwbaar, goed en ervaren is? Ga dan naar www.tophulp.nl. Op deze website staan uitsluitend hulpen ingeschreven die bewezen hebben een tophulp te zijn.

Financiële vragen

Welke begeleiding valt er onder het uurtarief?

De € 10,- die aan de zorgverlener wordt betaald, omvat alle activiteiten die u samen met de hulp onderneemt. Wanneer een zorgverlener u bijvoorbeeld meeneemt naar het zwembad, betaalt u hem of haar het aantal uren dat u gaat zwemmen, plus de overige tijd die de zorgverlener bij u is om dit uitje samen met u te organiseren.
Verder kunt u bijna alle mogelijke activiteiten samen met uw hulpverlener ondernemen.

Wat is de vergoeding voor een ondersteunend begeleider?

Op het moment dat u zich aanmeldt, betaalt u ons nog niet. U betaalt ons pas het eenmalige bemiddelingsbedrag als wij een zorgverlener hebben gevonden en u hebben voorzien van zijn of haar gegevens. De kosten voor bemiddeling kunt u naar ons overmaken. Verder betaalt u aan de hulp het uurloon van € 10,-. Dit betaalt u zelf aan de zorgverlener. U kunt zelf in overleg met de zorgverlener van dit bedrag afwijken. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn wanneer de zorgverlener u begeleidt bij een weekendje weg. 

Hoe zit het met vakantiegeld?

Bij het uurtarief van € 10,- zit vakantiegeld voor de hulp inbegrepen. De zorgverlener moet zelf belasting afdragen. U hoeft uw zorgverlener dus nooit meer te betalen dan dit bedrag, tenzij u dit onderling anders afspreekt.  

Procedurele vragen 

Worden de zorgverleners gecontroleerd?

Ja, er worden controles uitgevoerd op de begeleider. Er vindt geen persoonlijke ontmoeting plaats tussen ons en de hulp (zie hiervoor ook controlemoment drie), maar wij proberen waar mogelijk controles uit te voeren.

Controle één
Indien de begeleider aan het werk wil gaan bij ons moet deze eerst per post een bevestiging van de samenwerking versturen. Hierbij moet de begeleider zijn of haar gegevens bevestigen. Deze gegevens worden vervolgens door ons gecontroleerd. Op het moment dat dit allemaal in orde is, wordt dit doorgegeven aan de begeleider zodat deze een aanvraag kan accepteren.

Controle twee
Wij gaan aan de slag zodra de zorgzoeker een aanvraag heeft ingediend. Wanneer onze medewerkers nog vragen hebben over uw aanvraag wordt er om verduidelijking gevraagd, zodat er gericht kan worden gezocht. De begeleider wordt handmatig door ons geselecteerd.

Controle drie
Aangezien zorgzoeker en begeleider een samenwerking met elkaar aan gaan, is het belangrijk dat zij een klik met elkaar hebben en de samenwerking ook daadwerkelijk zien zitten. Daarom geven wij zorgzoekers altijd het advies een kennismakingsgesprek te plannen. Na dit gesprek kan de zorgzoeker er dan alsnog voor kiezen wel of niet met de hulp in zee te gaan. Vraag ook altijd om een kopie van het identiteitsbewijs. Daarnaast ontvangt de aanvrager een e-book met tips voor het kennismakingsgesprek wanneer deze zich aanmeldt.

Overige maatregelen
Ingeschreven begeleiders die zich niet houden aan afspraken of waarover wij klachten ontvangen, worden op inactief gezet of zelfs verwijderd uit ons bestand. Op deze manier proberen wij ons bestand te blijven optimaliseren.

Moet er een contract worden opgesteld voor mijn zorgverlener?

Op het moment dat u een dienstverlener in dienst neemt, heeft u volgens de wet een arbeidsovereenkomst met de betreffende persoon. Dit kan echter zowel een schriftelijke als een mondelinge overeenkomst zijn. Deze afspraken kunnen gaan over de uit te voeren werkzaamheden, uitbetaling van de vergoeding, werktijden enzovoort. U ontvangt van ons een standaard contract dat u kunt downloaden als u een aanvraag ingediend hebt. Dit standaard contract kunt u gebruiken en daar waar nodig aanvullen.

Waar kan ik terecht met mijn klachten?

U kunt te allen tijde contact met ons opnemen als u een klacht heeft. Onze medewerkers zullen dan samen met u naar een passende oplossing zoeken. Komt u er met onze medewerkers niet uit, dan heeft u de mogelijkheid ons klachtenformulier in te vullen. Wij nemen uw klacht dan zo spoedig mogelijk in behandeling.

Wat moet ik doen als mijn hulp ziek is?

Als de hulp ziek is moet u officieel gezien de eerste zes weken 70% doorbetalen (art. 7:629 lid 2 BW). Toch merken we dat de meeste mensen afspreken dat de hulp een andere dag langs komt om de uren in te halen. U kunt dit zelf met de hulp afspreken en eventueel vastleggen in het contract.


Indien de hulp langdurig ziek is, kunt u bij ons wel een nieuwe hulp aanvragen. Dit valt meestal nog onder onze garantie.  

Wetgeving 

Moet mijn zorgverlener ook worden aangemeld bij de Belastingdienst?

In verband met loonaangifte is het in enkele gevallen noodzakelijk dat u uw hulp aanmeldt bij de Belastingdienst. Hiermee wordt zwartwerken voorkomen. Dit moet wanneer de hulp een arbeidsovereenkomst met u heeft en meer dan drie dagen per week voor u werkzaam is. Het aanmelden dient te gebeuren voordat de werkperiode ingaat, met de laatste mogelijkheid uiterlijk een dag van tevoren. 

Uw hulp valt onder de regeling 'vrijgesteld huispersoneel' wanneer deze drie, of minder dan drie dagen voor u werkt. De opdrachtgever hoeft in dit geval geen loonbelasting en premies af te dragen en de hulp hoeft zich niet in te schrijven bij de KvK of btw te heffen. Het inkomen moet wel worden opgegeven bij de Belastingdienst.

De werkgever voert de salarisadministratie uit voor de zorgverlener. De zorgverlener moet wel tijdig worden aangemeld bij de Belastingdienst. 

Persoonsgebonden Budget 

Wat als ik een Persoonsgebonden Budget ontvang?

U kunt terecht op de website www.pgb-huishoudelijkehulp.nl wanneer u een Persoonsgebonden Budget ontvangt.

Ik ontvang nog geen Persoonsgebonden Budget...

U kunt met een Persoonsgebonden Budget 'zorgfuncties' kopen en zorgverleners inschakelen. Ondersteunende begeleiding is een voorbeeld van een zorgfunctie. Ontvangt u nog geen PGB, maar denkt u daarvoor wel in aanmerking te komen? U kunt zich dan aanmelden bij het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ). Deze kan vaststellen of u daadwerkelijk recht hebt op een Persoonsgebonden Budget. U kunt bij ons terecht als u hiervoor niet in aanmerking komt. Wij bieden gedreven hulpen voor een scherpe prijs.

 
Language English